מה זה תמ"א 38?

רקע

ישראל ממוקמת על קו השבר הסורי-אפריקאי, עקב כך היא חשופה מאוד לרעידות אדמה חזקות, זאת הסיבה שמבנים שלא עומדים בתקן הישראלי העדכני, עומדים בפני סכנה גדולה מאוד מפני הרס בזמן אירוע שכזה. על פי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בישראל יש מאות אלפי מבנים שלא עומדים בתקן שיושם בשטח רק בשנת 1975.

פועל יוצא מכך היא תמ"א 38 (ראשי תיבות לתוכנית מתאר ארצית מספר 38) שהושקה בשנת 2005, תכנית זו עוסקת בחיזוק מבנים שנבנו בישראל לפני 1980 שכבר אינם עומדים בתקן הישראלי (ת"י 413). מטרת החיזוק היא בכדי שהמבנה יוכל לעמוד מפני רעידות אדמה ומכאן מגיעה גם חשיבותה הרבה.

במהלך השנים התגלה פער בין הרצוי מתמ"א 38 למצוי בפועל, התוכנית פשוט לא השתלמה ליזמים ומשקיעים ולכן המון תמ"אות לא יצאו לפועל. משנת 2008 והלאה נעשו מספר תיקונים לתמ"א 38 כדי להפוך את התוכנית לאטרקטיבית יותר עבור המעורבים בה. ישנם שני תיקונים משמעותיים שנעשו לתמ"א 38, הם נקראים תיקון 2 ותיקון 3:

תיקון 2 בתמ"א 38

מאפשר לבצע תמ"א למבנים אשר מיועדים להריסה. בדומה לתוכנית המוכרת פינוי-בינוי, גם פה יש אפשרות להרוס מבנה קיים ולבנות מבנה חדש לחלוטין (במקרה הצורך בלבד ששיפוץ המבנה לא יעזור) על בסיס ההקלות וההיתרים שמעניקה תמ"א 38. בשונה מפינוי-בינוי, לא ניתן לחרוג מקווי הבניין.

תיקון 3 בתמ"א 38

ההשקעה, מצד היזם, בתמ"א 38 היא גדולה, לעיתים גדולה מאוד וכדי להגדיל את הכדאיות והרווחיות שבתוכנית נוצר התיקון הבא שמאפשר להוסיף עד 2.5 קומות ובנוסף קבלת פטור ממס שבח ומהיטל ההשבחה, למבנה שיעבור חיזוק כחלק מתמ"א 38.

יתרונות: מעבר למענה הביטחוני שתמ"א 38 מספקת, זו היא גם דרך מהירה להשביח את ערך הנכס ללא כל עלות כספית מצד הדיירים. חיזוק הבניין מפני רעידות אדמה, שיפוץ הבניין מבפנים ומבחוץ, הוספת מעלית, הוספת ממ"ד, הוספת מרפסת שמש, החלפת התשתיות, בניית חניה, הם רק חלק מהדברים להם זכאים הדיירים (בהתאם לשטח ולמגבלות הקיימות בו).

נשמע מעניין נכון? אז איך מתחילים?

התשובות אצלנו!

לא מסובך, השלב הראשוני הוא קודם כל להשיג אישור חתום של לפחות 66% מכלל דיירי הבניין, אישור משמעו שהם מסכימים שהבניין שבו הם גרים יעבור תמ"א 38. לאחר מכן נכנסים לשלבים יותר מתקדמים של עבודה מול יזם שישקיע בפרויקט, מהנדס קונסטרוקציה שיאשר שהבניין אכן מצריך חיזוק, קבלת היתרים, שלבי ביצוע ועוד.

חשוב לציין כי תמ"א 38 חלה לא רק על מבני מגורים, אלא גם המבנים המיועדים לשימושים אחרים.

במקרים האלו אנחנו ממליצים לכם לפנות למומחים: ש.ז.ר ניהול והנדסה עם ניסיון רב ועשיר בתחום הנדסת הבניין בכלל ובתמ"א 38בפרט ילוו אתכם – הדיירים ו\או היזמים – בכל השלבים וישמרו על האינטרסים שלכם מרגע קבלת הסכמת הדיירים ועד לסיום הפרויקט.

למידע נוסף על תמ"א 38, חקיקה משלימה לתמ"א 38, שאלות ותשובות ועוד, ניתן להיכנס לאתר משרד הפנים.

אהבתם? שתפו:

מאמרים נוספים במגזין:

Call Now Button
× התכתבו איתנו בוואצאפ!